"Ködben élek és a körülöttem lévő világ nem szilárdabb egy vattacukornál."
/Barbara Arrowsmith Young/
Barbara súlyos tanulási zavarral küszködő gyermek volt, tőle származik ez a fenti idézet, ami nagyon jól leírja, hogy egy tanulási zavarral küszködő gyermek mennyire meg nem értettnek és elveszettnek érzi magát a világban.
"Az aktivitás képes megváltoztatni az agy szerkezetét."
/idézet a Változó agy c. könyvből/
Kedves Édesanya, Édesapa!
A fejlesztő házban idegrendszer fejlesztő és tanulási terápiákkal foglalkozunk, 3 hónapos kortól 16 éves korig várjuk a gyermekeket.
A szülő sokszor érzi, hogy gyermeke valamilyen területen elmarad a korosztályától, érdeklődik az óvodában, iskolában, hogy ott észlelik-e az általa észrevett tüneteket. Az intézmények azonban csak "ordító tünetek" esetén jeleznek a szülőnek és küldi Pedagógiai Szakszolgálathoz.
Sok olyan édesanyával és édesapával találkozunk, akik folyamatosan jelezték a félelmeiket, de megnyugtatták őket, hogy minden rendben van, "majd kinövi".
Mindenképpen keressen meg minket, ha a táblázatban szereplő tüneteket tapasztalja gyermekén!
0-3 éveskor közötti tünetek:
Motoros területen: |
Pszichés-kognitív területen: |
Szociális területen: |
Tartós táplálkozási, szopási nehézség | Alvászavar | Nehéz megnyugtathatóság |
Eltérő izomtónus | Észlelési funkciók gyengesége/lassúsága | Kötődési zavarok |
Megkésett, eltérő mozgásfejlődés | A konstanciák kialakulásának késése/elmaradása | Együttműködési készség csökkent/kiszámíthatatlan |
Egyensúlyi gyengeség/zavar | A figyelem rövidsége/gyengesége | Érzelmek megosztásának eltérése/hánya |
Aszimmetria a test két oldala közt | Beszédértési problémák | Irányíthatóság nehézsége |
Csecsemőkori reflexek tartós fennmaradása | Kommunikációs igény kialakulásának késése | Tiltás meg nem értése/be nem tartása |
Kóros együttmozgások spontán jelentkezése | Megkésett beszédfejlődés | Akaratos öntörvényű viselkedés |
Finommotorika késése | Megkésett pszichomotoros fejlődés | Agresszió |
A beszédmotorika beindulásának késése | Szem-kéz koordináció hiánya/rövidsége | Autóagresszió |
ICP | Ok-okozati gondolkodás megjelenésének a hiánya | Dührohamok |
Motoros játékok hiánya/sztereotíp megjelenési formái | Motiválhatóság eltérései | |
Mozgásutánzás megjelenésének késése/eltérése hiánya | Játéktevékenységben megtapadás/csapongás |
Kisgyermekkori (3-7 éves kor) tünetek:
Motoros területen: |
Pszichés-kognitív: |
Szociális: |
mozgáskoordináció gyengesége, pontatlan mozgáskivitelezés | mentális retardáció | nehezített beilleszkedési képesség |
gyenge ritmusérzék | autizmus, sprektum zavar | nehezített szabályfelismerés |
új mozgások tanulásának gyengesége, lassúsága | emlékezeti gyengeség | nehezített szabályelfogadás |
Erőadagolási problémák | információ-feldolgozási zavar | szabálykövetés kiszámíthatatlansága |
diszpraxia, apraxia, írásképtelenség | egyidejű többcsatornás figyelem és tevékenységszervezés képessége | a leválások-kötődések dinamikájának eltérései |
akadályozott beszédfejlődés (beszédmotorika) | a belátáson/tapasztalatokon álló gondolkozás megjelenésének késése | a segítségadás elutasítása |
hiperaktivitás | az analógiás gonndolkozás megjelenésének késése | feladathelyzetekből kiszállás |
Finommotorika késése | testvázlat, lateralizáció, téri orientáció | a viselkedésszervezés során a kontrollfunkciók gyengesége (a társas kapcsolatokban megmutatkozva) |
tic | diszlexia/diszkalkúlia veszélyeztetettség | |
szorongás | ||
depresszió | ||
fóbiák |
Kisiskolás korban (7-10 éves) jelentkező tünetek:
Motoros területen: |
Pszichés-kognitív: |
Szociális: |
sportági alaptehnikák elsajátításának pontatlansága, lassúsága, nehézségei |
tanulási (olvasási, írási, számolási) zavarok | áldozat, bohóc, agresszor szerepek |
gyenge ritmusérzék | lassú, nehézkes tanulási tempó |
Minél hamarabb kezdjük az idegrendszer újra struktúrálását, annál jobb eredményt tudunk elérni. Már 3 hónapos kortól szakszerű vizsgálatunkkal észrevehetők és szűrhetők azok a jelek, amelyek mutatják az idegrendszer organikus éretlenségét.
7 éves korban lezárul egy nagyon szenzitív időszak, az agy még rendkívül plasztisztikus. 7 éves korig folyamatos vesztibuláris ingerléssel hatékonyan tudjuk a motoros és szenzitív pályákat helyreállítani. Ennek elmaradása esetén, a későbbi életszakaszban a problémák megsokszorozódnak, melynek egyenes eredménye egy tanulási zavar és abból fakadó magatartás zavar. Az elmaradás egyre nagyobb lesz és a kezünkben lévő fejlesztési lehetőségek száma is csökken.
A hozzánk érkező gyermekek életkortól függően először LongiKid vagy Állapot- és Mozgás vagy Alapozó Vizsgálaton vesznek részt.
LongiKid vizsgálat: 3 hónapos kortól 16 éves korig végezzük.
ÁMV (Állapot és Mozgás Vizsgálat): Lakatos Katalin által kidolgozott vizsgálatát végezzük 5 éves kortól, amely 5 területet vizsgál:
-
az idegrendszer ősibb területeihez tartozó funkciók érettségének vizsgálata
-
a mozgásvizsgálat
-
testkép, térbeli tájékozódás, lateralitásis
-
taktilis terület
-
ritmusvizsgálat
Ezen kívül egyéb megfigyeléseket is végzünk az ÁMV során: együttműködési készség, irányíthatóság, önfegyelem, feladattudat, figyelem, helyzetfelismerés, kudarcfelismerés.
Alapozó terápiás vizsgálat: 5 éves kortól - 16 éves korig végezzük. Az ontogenetikus fejlődésmenetből kimaradt hiányosságokat vizsgálja, pl. kúszás, mászás, keresztmozgások, finommotorika, kisgyermekkori mozgásminták, független vezérlés, szerialitás.
A vizsgálat eredményének függvényében javasoljuk a TSMT terápia egyéni vagy csoportos, avagy az Alapozó Terápia csoportos formáját, amennyiben szükséges a NILD terápiát vagy logopédiát, melyeknek mindegyike a Fejlesztőházban megtalálhatók. Ha felmerül valamelyik érzékszerv nem megfelelő működése, tovább irányítjuk a megfelelő szakemberhez pl. Dévény torna, fülészet, GOH (beszédészlelés) GMP (beszédértés).
Várunk szeretettel!
Molnár Adrienn
Alapozó terapeuta, TSMT terapeuta, a Fejlesztő ház vezetője
Telefonszám: 06-70-633-9999
E-mail: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
További kérdéseivel kapcsolatban keressen nyugodtan! Hívjon, írjon bátran!